22.8.11

Nobelprisutmaning?

Jag hoppade in på Lyrans Noblessers blogg och såg att hon skrivit om blivande Nobelpristagare...Jag hakar på. Jag har kopierat hennes lista och utgått från den.


Olästa författare

Assia Djebar 
Nawal El Saadawi  (vill läsa!)
Ko Un
Claudio Magris
Adonis
Thomas Pynchon
Gitta Sereny
Javier Marias
Ngugi wa Thiong'o
Alice Munro
Peter Carey
Nuruddin Farah
Chinua Achebe
A.B. Yehoshua
Ismaïl Kadaré

Lästa

Tomas Tranströmer : Jag har faktiskt läst det mesta - Strålande bra förstås!
Don DeLillo: Jag har läst Vågen och Falling Man. Bra - men inte fantastisk
Philip Roth : Jag har läst Mitt liv som man och Konspirationen mot Amerika.
Joyce Carol Oates : Jag har läst Bellefleur och Blonde men hon tillhör verkligen INTE mina favoriter. Jag tycker hon är trist och överskattad! 
Margaret Atwood: ÅÅH! En av mina absoluta favoritförfattare. Jag har läst ALLT! Mina favoriter är Tjänarinnans Berättelse, Alias Grace och Syndaflodens år.  
Milan Kundera: Jag har bara läst Varats olidliga lätthet och kan väl inte påstå att den satt några djupare spår hos mig...Fast, det var väldigt länge sedan jag läste den.
Amos Oz:  Jag har läst En berättelse om mörker och skugga som jag tyckte om.
Per Petterson: Hans roman Ut och stjäla hästar är underbar! Tyvärr har jag inte hunnit läsa hans nya, Jag förbannar tidens flod, men den ligger i hyllan
Ian McEwan: Favorit! Cementträdgården, Främlingars Tröst, Kärlekens Raseri, Amsterdam, Försoning, Lördag och På Chesil Beach. Däremot lockar mig romanen Hetta inte alls av någon anledning - den hoppar jag över.
Michael Ondaatje: Anils skugga, som jag tyckte var oändligt mycket bättre än Den Engelske Patienten 
Salman Rushdie: Midnattsbarnen och Satansverserna har jag läst, men de är liksom för plottriga för mig. Inte min favorit.
Cormac McCarthy: Vägen är otroligt bra och den första jag läste, Dessa vackra hästar, var bra men fångade inte riktigt mitt intresse.
Maryse Condé: Färden genom Mangroven tyckte jag var urusel! Illa skriven (eller översatt) och trist. 
Haruki Murakami: Storfavorit! Norweign Wood, Hard Boiled Wonderland and the End of the world, Kafka på Stranden, Fågeln som vrider upp världen är FANTASTISKA och nu ser jag fram emot IQ84, som ligger i vänthögen.
Paul Auster: Svår och konstig men oftast bra eller i vart fall intressant. Jag har läst New York-trilogin, Månpalatset och Illusionernas bok. 

3 kommentarer:

  1. Kul att du skriver om listan, tänker du dig att läsa någon speciell under hösten? Har du ngn favorit?

    SvaraRadera
  2. Kul att du hejar på Murakami, jag hoppas på Assia Djebar eller Nawal el Saadawi. Mragaret Atwood har jag inte riktigt hittat till ännu.
    http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.com/2011/08/dags-att-spekulera-sa-smatt.html

    SvaraRadera
  3. Jag måste verkligen se till att läsa Murakami snart!

    SvaraRadera