30.8.11

Projektuppdatering

Här är mina pågående handarbetsprojekt. I ett svagt ögonblick lovade jag yngsta dottern att sticka en Pippi-tröja åt henne, eller som den egentligen heter Gotländsk fiskartröja. Hon ville ha den i tunt bomullsgarn, så jag satte fart i Järbo bomullsgarn och handfärgat regnbågsgarn till det röda och blå. Stickar på stickor 2...  Konstigt nog går det riktigt fort. Det var bara ett litet bakslag härom kvällen när jag upptäckt att jag brutit av ena spetsen, men det löste sig med hjälp av lånad fickkniv. Nu är den nästan som ny igen.  
Sen har jag gått och varit sugen på lite lapptekniksarbete, så nu fick jag plötsligt lust att göra något med hexagonmallarna jag köpte för länge sedan. Jag har inte riktigt bestämt vad det ska bli, men det är roligt att sitta och pyssla ihop dem.
Jag tejpar tyget på pappersmallen och syr sedan med dubbel tråd.  
Annas Hippie-vantar fick ett snöpligt slut eftersom jag upptäckte att färgkombinationen jag börjat med inte alls gjorde mönstret rättvisa. Så nu har jag börjat om med svart garn till bottenfärgen. Det blir bra tror jag!


JAg har inte börjat ännu, men jag är såååå sugen att brodera min Tea time tavla från LHN.

"Come share with me a cup of tea
and let our earthly troubles be"



3 kommentarer:

  1. Vad fint med pippitröja! Jag har tänkt sticka en i höst, hittade ett mönster i gömmorna. Vad är det för hippievantar? De ser fina ut!

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att få reda på att tröjan egentligen heter Gotländsk fiskartröja,det visste jag inte.
    Lustigt, för någon vecka sedan började jag att rita upp hexagonmallar. Samlar kartonger för fullt. Det var många år sedan jag sydde sådana. Kul att se att du håller på med dem. Härliga färger på tygerna.

    SvaraRadera
  3. Många fina projekt på gång ser jag. :)

    och Tack! Det har varit så himla roligt att medverka i värma liten. Att känna att det man tillverkar och lägger både tid och kärlek på kommer till gör det extra roligt.

    SvaraRadera