9.3.12

Ny isländsk deckare - spännusögur


Árni Þórarinsson


Á Hólum í Hjaltadal ætla menntaskólanemar frá Akureyri að frumsýna Galdra-Loft og Einar blaðamaður mætir á vettvang til efnisöflunar. Hann hefur nú yfirgefið sínar fornu veiðilendur, löggufréttir af höfuðborgarsvæðinu, og er fluttur til Akureyrar því auka skal útbreiðslu Síðdegisblaðsins á uppgangstímum á Norður- og Austurlandi.
Á leiðinni frá Hólum þarf Einar að sinna nýrri frétt: Kona frá Akureyri hefur fallið útbyrðis í flúðasiglingu, einni af hinum vinsælu óvissuferðum starfsmannafélaganna í landinu. Skömmu síðar er hún látin.
Så presenteras romanen Timi nornarinnar på det isländska föragets hemsida. Jag har ingen aning om vad det står - lite kan man ju begripa eller gissa sig till, men jag tycker isländskan är så fantastisk! Både att lyssna till och att "läsa". 

Jag vet inte om det är därför jag är svag för isländska deckare, eller som det heter på isländska, spänningssagor. Jag har tidigare skrivit om Arnaldur Indridason. 

Nu har jag i alla fall börjat läsa Häxans tid, som den heter på svenska. Jag har bara hunnit 52 sidor men är fast. Jag gillar som sagt Island och det isländska, jag gillar huvudpersonen Einar och jag gillar sättet han skriver på. Än så länge har det inte hunnit bli särskilt spännande utan bara lite mystiskt. 

Jag återkommer när jag läst ut den. Det här är den första boken om Einar bladmannen (dvs journalisten) och jag hoppas att de andra översätts omgående!

På det svenska förlaget Bazar kan man läsa att den kommer som TV-serie! Visste ni förresten att polis heter lögregla på isländska, dvs de som upprätthåller (reglerar) lagen.

5 kommentarer:

  1. Precis som du verkar jag gilla det isländska. Den här boken finns på min önskelista och kanske får jag flytta upp den lite.

    Visst låter det härligt i huvudet när man läser isländska (även om man inte förstår) och jag älskar de isländska namnen.

    SvaraRadera
  2. I enjoy what you guys are up too. This type of clever work and coverage!
    Keep up the terrific works guys I've added you guys to blogroll.

    Feel free to surf to my website www.liveitandgiveit.org

    SvaraRadera
  3. I’m not that much of a online reader to
    be honest but your sites really nice, keep it up!

    I'll go ahead and bookmark your website to come back later. All the best

    My weblog :: wikipedia

    SvaraRadera
  4. Everyone loves what you guys are usually up too. This kind of clever work and reporting!
    Keep up the wonderful works guys I've you guys to blogroll.

    Visit my blog post: private road
    Also see my web page: driveway defined

    SvaraRadera
  5. Greetings from California! I'm bored to death at work so I decided to browse your site on my iphone during lunch break. I really like the information you present here and can't wait to
    take a look when I get home. I'm amazed at how fast your blog loaded on my phone .. I'm not even using WIFI, just 3G .
    . Anyways, great site!

    SvaraRadera