15.9.11

Deckardag - Mina & French

Jag har läst Denise Mina sedan de första böckerna om Garnethill kom. Jag tycker att hon är väldigt ojämn. Den här, I Midnattens Stillhet,  var ett riktigt bottennapp.


Trist personteckning, ingen vidare miljöskildring och en helt enkelt trist och inte det minsta spännande intrig. Nej tack. B


Jag hoppas att nästa bok, Getingsommar, är bättre. Det har åtminstone låtit så i de recensioner jag läst.


Annars håller jag just nu på med Tana Frenchs tredje deckare. Jag har tidigare skrivit om henne HÄR.

Den första, Till Skogs,  tyckte jag var bra ända till slutet. Jag vet inte om jag läste dåligt, men jag tyckte att jag aldrig fick riktigt reda på vad som hände.

 Då bestämde jag mig för att inte läsa något mer av henne men hur det nu var så kunde jag inte motstå den andra, Okänt Offer,  i alla fall. Det skrevs så mycket bra om den. Den tyckte jag inte om. Det var en fascinerande början och spännande intrig, men jag tyckte aldrig att jag riktigt fångades av karaktärerna.




Man kan ju undra varför jag envisas med att fortsätta... Ja, för att jag om den senaste romanen, Faithful Place, har läst lyriska recensiner. Klart man blir nyfiken. Och faktiskt! Jag tycker om den.

Bra miljöskildring, intressanta personer och spännande intrig. Jag är inte riktigt färdig med den ännu men om den håller hela vägen till slutet så kommer den nog att få fyra B:n.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar