10.12.09

Julklappstips


I dagens KYRKANS TIDNING tipsas om de bästa hårda klapparna.


Läs mer HÄR!



Själv blev jag lite sugen att åter ta tag i romanen FADER ELIA av Michael D. O´Brien efter att ha läst Kerstin Elworths recension:



"Jag dröjde med att öppna spänningsromanen Fader Elia, en apokalyps, titeln tyngde. Men väl ett stycke inom greps jag rejält. Det är en rafflande historia, kryddad med teologiskt idéinnehåll. En världsstrid är på gång mellan Påven med en krympande skara kristna och Presidenten med sina makthavare. Munken Elia försöker motvilligt medla. Det blir ett slags omvänd Da Vinci-koden – om nära framtid i stället för historisk tid, om fromma som hjältar i stället för skurkar. Boken är den första i en serie som förlaget har planer på att översätta. Om inte apokalypsen besannas innan dess."


Jag började, men hade inte riktigt ro att läsa vidare. Men nu fick jag lust igen. Kanske något till julledigheten?

Michael D. O´Brien har skrivit flera romaner. Fader Elia är den första översatta till svenska. Den ingår i en serie om sex titlar med samlingsnamnet Children of the Last Days , varav de tre första bör läsas i ordning men de tre sista (där Elia ingår) kan läsas utan inbördes ordning.





1) Strangers and Sojourners

2) Plague Journal

3) Eclipse of the Sun


4) Fr. Elijah: an apocalypse

5) Sophia House


6) A Cry of Stone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar