23.2.11

Döden på en blek häst - Härligt läskig

Vilken härlig bok! Det är svårt att hitta bra skräckromaner tycker jag. Jag vill att de ska vara välskrivna, spännande och intressanta. Personerna ska kännas levande (även om de ibland är döda...) miljöerna ska vara intressanta och intrigen ska hålla hela vägen. Men för mig är stämningen i boken det viktigaste. Eftersom jag är anglofil är jag förstås extra svag för engelska miljöer och gärna som i denna roman Oxford. Men enbart miljö räcker inte. Det handlar om att kunna förmedla ett krypande obehag, en osäkerhet om vad som är verkligt, men gärna också lite dimma, mystiska främlingar, hedar, gamla hus. Det är kanske därför det är svårare att skriva moderna skräckisar än 1800-talsskräckisar. Jag tycker att Amanda Hellberg har lyckats mycket bra. En gripande, fängslande och bitvis riktigt läskig roman. Jag vill gärna läsa mer av henne och om Maja Grå

Boken recenseras idag i SvD .

Här kan du läsa vad andra bloggare skrivit om romanen.

B B B B 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar