29.11.11

Isländsk deckarfavorit

 
Jag fick för en tid sedan Arnaldur Indridasons senaste deckare, Svart Himmel,  att recensera. Det är den åttonde översatta boken i serien om polisen Erneldur Sveinsson

Fast i den här boken är han bortrest - något oklart var, vem vet, det kanske får sin förklaring i nästa bok.

Huvudperson är i stället kollegan Sigurdur Óli. Han har funnits med i de tidigare romanerna men här får läsaren lära känna honom lite bättre. Precis som alltid i Arnaldur Indridasons romaner slingrar sig handlingen mellan mordutredning och utredande poliser. Jag tycker att han är lite ojämn i sitt författarskap. Jag har läst alla översatta romaner och ett par har varit fantastiskt bra, några helt ok och någon faktiskt ganska ointressant. Den här tycker jag tillhör de bättre. En något spretig historia, men vars delar ändå i någon mening kyts ihop. Som alltid en intressant skildring av Island och isländskt liv. Spännande, intressant och perfekt att krypa upp i soffhörnet med.

 Den av dem som jag tycker bäst om är den första - Glasbruket.


 Svart himmel får B B B B

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar