5.7.11

Golden age - Fell & Merrivale

Jag sorterade lite i mitt bibliotek häromdagen och blev plötsligt sugen på att läsa en av mina favoritförfattare inom deckargengren - John Dickson Carr (Carter Dickson m fl.pseodonymer). John Dickson Carr föddes den 30 november 1906 i Pennsylvania och dog den 27 februari 1977. Han skrev ett åttiotal deckare varav de mest kända är dem med Dr Gideon Fell respektive Sir Henry Merrivale. De är båda sympatiska, lysande, uppseendeväckande, utmanande, bullrande, intellektuella men utan att vara arroganta och omöjliga att inte tycka om. Dr Fells karaktär och utseende sägs bygga på G. K. Chesterton, medan Sir Henry Merrivale påstås likna Winston Churchill.


Jag läste dem första gången för sisådär dryga trettio år sedan och blev helt uppslukad. Kombinationen med de något excentriska huvudpersonerna, mord i slutna rum och gärna lite till synes övernaturliga inslag ocjh förstås tidsepoken är helt oslagbar.


Jag har flera av dem i min hylla, men saknar många, även om jag läst de flesta. Nu har jag kompletteringsköpt en del - tack och lov för antikvariat - och ser fram emot att ha en John Dickson Carr period när jag avslutat min orangea period. (om jag kan hålla mig)






Vill man läsa om honom kan jag rekommendera The Man who explained miracles av Douglas G Greene.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar