27.3.20

Tre lästips i Coronakarantäntider

  1 av Marlene Haushofer intar en given förstaplats.

Det är helt enkelt en roman man MÅSTE läsa. Märklig och tankeväckande.

Den finns i en nyöversättning men jag föredrar den gamla. Språket är bättre.


Livet innanför en osynlig vägg. Alla döda utanför. Ändå ingen skräckroman eller fantasy  - bara helt egen. Fantastisk!

BBBBB








2  Jakobsböckerna av Olga Tokarczuk kommer som given tvåa.  För att den är FANTASTISK och för att den räcker länge... Pocketboken som numera finns är på 1057 sidor. I karantäntider finns kanske äntligen tid till den. Den är värd varenda sekund. Jag har bloggat om den tidigare se här.

BBBBB




   3 och så några kriminalromaner förstås

Även om jag i grunden är anglofil så blir mitt bästa kriminalromantips den franska författaren Fred Vargas serie om kommissarie Adamsberg. Franska, lätt udda personligheter och en helt egen stämning. 

Jag väntar ständigt på att det ska komma en till.

Det finns nu åtta på svenska utgivna av Sekwa förlag:









1- Cirkeltecknaren
2 - Mannen som vände insidan ut
3 - Budbäraren
4 - I de eviga skogarna
5 - Okänd kontinent
6 - Spökryttarna från Ordebec
7 - Istider
8 - Den instängdas blick


De är lite ojämna men på det stora hela får de 

BBBBB


                                                 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar