9.8.13

Inspector McLean - ny skotte i deckarvärlden

Vad gör man när man läst alla Ian Rankins böcker om Rebus och älskar att läsa om Edinburgh? Som tur är hittade jag tack vare en av mina favoritboklådor, The Uppsala English Bookshop, en ny lovande bekantskap.

Jag fick syn på James Oswalds roman Natural Causes när jag var där tidigare i år. Det är den första boken om Inspector McLean och utspelar sig alltså i Edinburgh. Jag tyckte om den tillräckligt mycket för att vid nästa besök köpa nästa bok i serien, The Book of Souls, som jag faktiskt tyckte bättre om. Ibland tar det en bok eller två innan man börjar lära känna personerna i boken och jag tror att det var det som hände.

James Oswald benämns på framsidan av böckerna som "the new Ian Rankin" men det tycker jag väl kanske är att ta i lite. Förutom det att de utspelar sig i Edinburgh har de inte särskilt mycket gemensamt.  Fast jag tror att Rebus och McLean hade gillat varandra. James Oswald skriver också fantasyböcker och det finns ett litet litet stråk av övernaturlig touche i böckerna. Inte mycket men för dem som har svårt för det kanske det är lika bra att känna till det. Sen tycker jag väl att han inte är lika duktig som Ian Rankin på miljöskildringarna, men nog trivs man av att vara i Edinburgh även tillsamman med Inspector McLean.


McLean är lika egensinnig som Rebus och är kanske inte så helt lätt att arbeta med. Han blir av olika anledningar personligt inblandad i de brott han löser och jag kände nog att  Natural Causes på ett sätt är en slags prequel till The Book of Souls.


Nästa bok om Inspector McLean, The Hangman´s Song kommer ut först 2014. Den står redan på min läslista!



Natural Causes får B B B 

The Book of Souls får B B B B 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar