1.10.12

Mer Stilton tack - här är årets bästa kriminalroman

Jag säger bara, LÄS och njut.  Springfloden av Cilla & Rolf Börjlind är en strålande bra kriminalroman. Det här är precis en sådan typ av kriminalroman som jag gillar. Egentligen en helt osannolik historia med osannolika kopplingar och förvecklingar och med helt osannolika men ändå helt trovärdiga karaktärer.

Ett driv i historien som gör att man bara måste läsa vidare. Jag slukade romanen under en härligt lång söndag.

Jag gillar hur författarna har låtit både historien liksom svälla och bukta ut här och där för att sedan samla ihop den snyggt och prydligt - utan att det känns rumphugget eller krystat.

Jag gillar hur huvudpersonerna och de andra karaktärerna presenteras, utvecklas och tar form. Jag gillar hur miljöerna skildras vare sig det är Stockholms undre värld (bokstavligen) eller Nordkoster.

Jag gillar att romanen är skriven med ett socialt patos som får mig att tänka på Sjöwall-Wahlöö.  Det finns en ilska och en upprördhet som tilltalar mig.

Kort sagt, jag gillar den! Mitt tips är att den vinner deckarpris både i Sverige och utomlands. Det är den bästa svenska kriminalroman jag har läst på länge och då är både Kepler och Eriksson/Axlander- Sundqvist medräknade.

Jag vill ha mer!

Den får B B B B B 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar