9.5.17

Andlöst spännande

Jag fick tillfälle i fredags eftermiddag att kunna krypa upp i soffan med Graham Swifts Mothering Sunday (Mödrarnas söndag) och där blev jag kvar ända in på kvällen. Jag lyckades slita mig för att äta middag men det var det enda.

Det är en tunn roman till det yttre, bara 160 sidor, men så fyllig inuti. Och så spännande. Redan alldeles i början skaver berättelsen, man liksom anar att det är något som inte är som det framstår och bara måste läsa vidare för att få veta.

Det är Jane som berättar, med antydningar, tillbakablickar och minnen får man som läsare ta del av hur hela hennes liv formades av det som hände. En fantastisk läsupplevelse! Graham Swift skriver sparsmakat men romanen pulserar av liv.
Årets bästa hittills! B B B B B 


Jag kan passa på att också tipsa om Waterland av samma författare som också är fantastisk och helt omöjlig att lägga ifrån sig.  Den utspelar sig i Fen-distriktet i östra England och bara beskrivningen av landskapet gör den värd att läsa. Den får också B B B B B

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar