14.9.16

Den senaste och kanske bästa DCI Banks-deckaren är här

Jag lyssnar på Peter Robinsons senaste roman om DCI Banks och det är nästan så att jag tar ett extra varv med vovven bara för att lyssna lite till. Om jag har räknat rätt är det här den 28:e boken om DCI Banks. 1987 kom den första i serien, Gallows View, och därefter har det alltså blivit ytterligare 25 romaner och dessutom två novellsamlingar. Även om jag alltid har tyckt om att läsa dem så tycker jag  att de har varit lite ojämna. Alla har inte varit lika bra. Men den här, When the Music´s Over, är riktigt, riktigt bra.

Det rörs om i vad många hade hoppats vara glömt och begravt för länge sedan. Det har varit flera avslöjanden om att kändisar under åren har utnyttjat och våldfört sig på unga flickor och nu har  poeten Linda Palmer anklagat Danny Caxton för att ha våldtagit henne när hon bara var fjorton år i mitten på sextiotalet.  När Banks och hans kriminalare börjar röra om i grytan flyter det upp många obehagligheter som flera helst skulle vilja slippa bli påminda om - även inom polisen. Samtidigt utreder DI Anne Cabbot ett mord på en ung flicka i vad som blir en slags nutida parallellhistoria.

Romanen handlar nycker om unga flickors utsatthet både då och nu. Om hur svårt det är att utforska vuxenvärden utan att råka illa ut. Vad händer när man blir kvar efter det att festen är slut, ljusen släckta och musiken har tystnat?

Jag har inte långt kvar och jag vågar redan nu skriva att den får

B B B B B 

 - en av hans bästa!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar