18.2.16

Deckarmys och sjukskrivning

Jag var hos min örondoktor i tisdags och hon sjukskrev mig 50% under två månader. Förutom min Menière på höger öra har jag sedan i höstas haft svår tinnitus i det vänstra Jag ska få en till hörapparat till det örat men det dröjer ett tag och efter att ha försökt klara av att jobba som vanligt är jag nu helt slut. Det blir en nedåtspiral eftersom trötthet och stress på verkar M-örat så att det blir värre och då blir tinnitusen värre och ja... nedåt, som sagt.


Det passar bra att lyssna på ljudböcker eftersom tystnaden bara gör tjutandet värre. Så nu lyssnar jag och stickar.

En deckarbekantskap som jag kommit att uppskatta allt mer ju fler böcker jag läst är Elly Griffiths.

Hon skriver om arkeologen Ruth Galloway och DCI Harry Nelson och böckerna utspelar sig i Norfolk ett grevskap i östra England med lång kustlinje och speciell natur, inte minst saltängarna.

Hennes romaner om Ruth Galloway är en märklig mix av modern polisroman och brittiskt myspys med mystiska oförklarliga händelser, historiska gåtor och märkliga sammanträffanden. Som vanligt när man gillar en serie så är det alltid ett trevligt återseende när det kommer en ny i serien. Alldeles nyligen har den åttonde i serien kommit och man MÅSTE läsa dem i ordning, annars går man miste om en hel del.







Här är de i ordning:

 1 - Crossing Places, Flickan under jorden (2009)

2 - The Janus Stone, Janusstenen (2010)

3 - The House at Sea´s End, Huset vid havets slut (2011)

4 - A Room full of Bones, Känslan av död (2011)

5 - A Dying Fall, En orolig grav (2012)

6 - The Outcast dead, De utstötta (2014)

7 - The Ghost Fields, De öde fälten (2015)

  8 -The Woman in Blue (2016)







Alla sju som jag hittills läst får B B B B 

4 kommentarer:

  1. trist med öronen, men läsa är mys.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Ja, vad vore livet utan böcker?

      Radera
  2. Usch, vad jobbigt! Hoppas det blir bättre snart. Har också tinnitus och bakgrundsljud är en sådan lättnad.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jag hamnade här på din sida efter att jag sökt på saltängar. Jag undrar om du kan tipsa mig om en författare som skriver liknade som Elly Griffiths. Har börjat läsa om hennes böcker nu.
    Mvh Karin

    SvaraRadera