30.1.15

Hemlisfrågor och svar 2015

Jag har anmält mig till ett sk. BYTE anordnat av Stickamera. Det var längesedan jag var med men det brukar vara roligt. Kul att få spännande paket i brevlådan. Den här gången är det HEMLIS-byte och här är mina svar på HEMLIS-frågorna så att min HEMLIS-kompis vet vad jag gillar.





1.   Vilka sorters garner tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?
Ull, lin och silke. Jag gillar inte akryl.

2.   Finns det något särskilt garnmärke eller någon särskild kvalitet som du är nyfiken på?
Nja, gärna nya blandningar och gärna ekologiskt. Alltid kul med nya självrandande sockgarner

3.   Vilka är dina favoritfärger? (Nämn minst tre.)
Blått, grönt och ljung i alla nyanser. Hallonrött, orange och alla naturgråa och bruna

4.   Är det någon färg du absolut inte tycker om? Är det några färger du inte tycker om i kombination med varandra?
Beige är inte min grej och jag stickar sällan i svart. Jag gillar inte heller sånt som glittrar.

5.   Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?) Finns det några stickor du är nyfiken på att prova?
Jag använder helst rundstickor i trä (knit-pro) och så har jag mina favoriter från Signature needles. HiyaHiya har jag hört talas om men inte provat.

6.   Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Jag har stickat från och till sedan 10-årsåldern (typ 45 år) och har gått kurser och känner numera att jag är ganska avancerad även om jag har mycket klart att lära.

7.   Dricker du kaffe och/eller te? Har du några favoritsmaker?
Jag dricker både kaffe och te. Jag tycker inte om smaksatt kaffe utan mörkrostat, franskt eller italienskt. Jag har en moccabryggare så jag kan göra goda cappuchinos.  Jag dricker inte svart te utan grönt eller rena ört-teer. Tycker inte om de allra mest fruktiga men annars det mesta.

8.   Är du allergisk mot något?
Jag tål inte gluten och laktos och inte heller kiwi

9.  Har du något favoritgodis?
God choklad (utan gluten...) Jag äter eg. inte annat godis. Hellre lite goda nötter eller en liten glutenfri kaka eller kex.

10. Håller du på med någon annan “skapande hobby”, förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)
Jag broderar ibland och syr i lappteknik då och då.

11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor, sjalar, tröjor osv.
Åh, det är så olika men sockor, vantar och sjalar är kul

12. Har du någon favoritstickdesigner?
Jag gillar Katie Davies, Alice Starmore, Nancy Bush och Geilsk.

13. Har du något drömprojekt på önskelistan?
Fair Isle-tröja eller väst eller Katie Davies får-filt eller estnisk spetssjal eller muhu-vantar...

14. Prenumererar du på någon sticktidning?
Ja, The Knitter och vår svenska Avmaskat.

15. Finns det någon teknik som du är nyfiken på att prova på?
Jag skulle vilja prova att färga garn själv med Kool aid hemma i köket men det har inte blivit av ännu. Dominostickning har jag aldrig provat på och dubbelstickning bara en gång med katastrofalt resultat...

16. Stickar du sockor?
Japp

17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)
Fotlängd 26 cm, normaltjock

18. När fyller du år?
Den 17 maj

19. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)
Helst deckare och gärna på engelska men mycket annan skönlitteratur och också en del lyrik. 

Vill du berätta mer om dig själv så får du gärna göra det!
Jag bor i ett stort hus vid havet. Vi har en hund - en lagotto som är 10 år. Jag läser mycket. Jag tycker om att pyssla hemma. Vi har stor trädgård - ganska eftersatt eftersom vi båda jobbar. Jag har pelargoner i verandafönstren. Jag tycker om att laga mat - vegetariskt. Jag har för inte så länge sedan drabbats av Menieres sjukdom så just nu jobbar jag halvtid - tråkigt och jobbigt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar