28.8.13

Slut på semestern men här kommer deckartips ändå

Nu har jag jobbat några dagar efter en skön semester. Jag känner mig nöjd med sommaren och semestern så det känns helt okej. Inte för att jag har gjort allt det där jag tänkte göra eller läst alla de där böckerna jag tänkt läsa men det gör inget.

Jag har i alla fall sytt klart den lilla provlappsnecessären som jag påbörjade på stickstämman.

Jag har också stickat klart vantarna.


Även om jag lyssnar en hel del på ljudböcker när jag stickar så önskar jag ibland att det gick att sticka och läsa samtidigt.

Jag har tidigare läst tre mycket bra deckare av Peter May i serien The Lewis Trilogy.
The Blackhouse (1)
The Lewis Man (2)
The Chessmen (3)







Den första, The Blackhouse kom 2011 och den tredje och sista kom i år. Jag tyckte bäst om den andra i serien - The Lewis man. Fin Macleod blir indragen när man hittar en död kropp. Det är en deckare - eller kriminalroman för den är så mycket mer än "bara en deckare". Den innehåller en fantastiskt fin skildring av en gammal man med begynnande demens - väldigt fint och inlevelsefullt skildrat. Den berättar också om hur man behandlade föräldralösa barn ute på öarna. Det gick inte att sluta när man väl börjat. Jag lyssnade på den i uppläsning av Peter Fforbes med precis lagom skotsk accent.  Dessutom spelar den traditionella stickningen en väsentlig roll.... LÄS!


The Lewis Man får B B B B B och de andra två B B B B






1 kommentar:

  1. Den er blevet rigtig fin din pung og også dine vanter. Tak for dine altid interessante anmeldelser. Jeg må i gang med Peter May!

    SvaraRadera