21.3.12

Sockor och sagor.

Sockorna är klara - tur, för jag behöver verkligen nya. Några ligger och väntar på att bli stoppade och några har döttrarna lagt beslag på men några har drabbats av det evigt oförklarliga mysteriet med den försvunna sockan. Inte vet jag vem som äter upp dem - vanligtvis är det ju tvättmaskinen - det vet vi ju alla - men OM jag maskintvättar dem är de ensamma i maskinen så då  har  jag koll på dem.

Jag ska väl köra igång med ett par till.


foto av Mary Anne Stephens 
Här kom garnleverand från UK. Det ska bli en Amaryllis Hat designad av Mary Anne Stephens. Jag har inte riktigt bestämt mig än men jag tror att själva mössan ska vara i vitt och rosa och så kanten i blått och grönt....kanske. Jag ska sticka några provlappar och bestämma mig sen.

Jag har lyssnat klart på Reckless av Cornelia Funke och det var ingen hit precis. Jag trodde nog att den skulle vara bättre. Jag älskar sagor och sagovärldar och slukade ALLA sorts sagor när jag var barn. Eftersom jag var en sådan där läsande, lite ensam unge med stor fantasi så flydde jag ofta in i fantasins värld och har sedan dess älskat tanken på att kunna få kliva in i sagornas och magins världar.

I Recless försvinner huvudpersonen in i bröderna Grimms värld. Det var förstås lite roligt med referenser till de klassiska sagorna och kul med alla dvärgar och häxor men själva historien var helt ointressant. Inte heller karaktärerna var intressanta.

Allting vara bara platt, trist, grått och tråkigt.

Ett enda B


Läs hellre John Connollys The Book of Lost Things som bygger på samma idé, men är SÅÅÅÅmycket bättre, läskigare och fascinerande. OBS! En av mina favoriter faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar