17.2.12

Rolig och spännande i klassisk ungdomsfantasystil

Jag fick för en tid sedan länken till Janerik Lindgrens bok Inferius. Jag ska på en gång säga att jag var lite skeptisk eftersom jag tycker utseendet på boken är så fruktansvärt dåligt. Ändra det omedelbart!

Eftersom jag var lite skeptisk och ganska nollställd blev jag glatt överraskad. Boken är skriven i klassisk ungdomsfantasytradition. Människobarnet hamnar plötsligt i annan värld, världen (och människovärlden) är i fara, världen är befolkad av annorlunda varelser, kontaktytor finns med människovärlden men vi förstår inte och ser inte, människobarnet kämpar för det goda med de goda.

Jag tycker han har lyckats bra. Lite finns det att slipa på än. Jag tyckte bland annat att boken är lite ojämn i sitt tilltal. Det är som om författaren inte riktigt har kunnat bestämma sig för om han skriver för barn eller vuxna. För en vuxen, och säkert en tonåring, är tilltalet ibland allt för enkelt samtidigt som det ibland kändes onödigt tillkrånglat för en yngre ungdom.

Han har skapat en intressant värld där ingen tid existerar med intressanta och levande varelser. Mammufanten Norton är en klar favorit, men också tanken på att delfinerna talar samma språk som neandertalarna fast är lite mer primitiva.

Som i alla goda berättelser finns små tankeväckande korn. Jag vill citera ett stycke konversation mellan Mammufanten Norton och Huvupersonen människan Kim som rider på honom:
                                        "Hörru Norton, måste jag verkligen sitta här och hålla på med det här mediterandet? Borde inte du kunna gå för egen maskin?
'Nu hänger jag inte riktigt med. Menar du att jag ska köra helt själv?'
Just det.
'Fan vet om det kommer att funka. Jag är ju tränad för att köras av en förare.'
Men när dom tar av dig korgen, så klara du dig väl själv?
¨Självklart, men då är jag ju ledig.'
Då är det väl bara att du låtsas som om du är ledig och att du inte har någon korg på ryggen? "

Jag hade roligt och läser gärna mer om Terra Inferius.

HÄR finns boken för gratis hämtning!

B B B B 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar