23.1.12

Lappar i massor!

 Jag ville ha en linnesjal med mig till Australien, så jag köpte ett nystan Kalinka lingarn och improviserade den här enkla sjalen. Jag började med tre maskor och ökade sedan en maska i var sida varje rätt varv. Den är stickad i slätstickning.

Med något sånär jämna mellanrum gjorde jag små hålmönster.

Mjuk och skön och len.

(Fast den blev inte klar förrän ett par dagar INNAN vi skulle åka hem igen...)
 Jag har börjat min stickkurs! Jag läser stickkurs på halvfart 50% på Västerbergs Folkhögskola i Storvik, Gästrikland. Vi hade vår första samling förra veckan. 15 deltagare från olika håll i landet. 14 kvinnor och en man. Blandade åldrar, blandad bakgrund och blandade stickkunskaper. Väldigt trevliga!

Vi började från början med materialkunskap om ULL. Får, ull och garn av olika ullslag.

Sen provlappar i massor. Uppläggningar och avmaskningar och kantmaskor. Det finns hur många varianter som helst...

Här är lapparna i en enda röra.


Här ligger de fint på rad blockade på min yogamatta.

De grå är i Kampes tvåtrådiga ullgarn där uppläggningarna är stickade i blått och avmaskningarna i grönt.

Sen är det tre små lappar i tvåtrådigt Visjögarn med olika sortes kantmaskor.

De tre stora lapparna är också i Visjögarn och är stickade med exakt lika många maskor och varv men med tre olika stickstorlekar, nr 2, 3 och 4.

30 + 2 maskor x 40 varv.

Som hemläxa ska vi bland annat sticka lappar med olika mönster av räta och aviga maskor.

Vi ska också göra en formuppgift bestående av att konstruera ett eget sådant mönster.

JÄTTEROLIGT! Det känns SÅ kul att vara igång.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar