30.1.12

En underbar bok - Light Boxes

Boken Light Boxes av Shane Jones gavs ursprungligen ut i bara 500 ex. Men när ryktet om den spreds från läsare till läsare har den givits ut i större upplaga. Tyvärr ännu bara på engelska.

En liten bok med stort innehåll. Underbart poetisk och fantastisk. Om hur Februari hållit staden i sitt grepp under flera hundra dagar och allt flygande är förbjudet. Människorna lider, barnen försvinner. Motståndsrörelse bildas.


Fullständigt obeskrivbar. Ett alldeles eget språk och sätt att skriva ett bildsråk som kittlar fantasin och ger bilder som kommer att leva kvar länge, länge. En saga, en dröm. 

Berättelsen går rakt in i mitt innersta. 
B B B B B

2 kommentarer:

  1. Såg att du rubricerade det här som fantasy, och i så fall är det den enda fantasybok jag någonsin har gillat. Men det här är ju egentligen något helt annat och så mycket mer.
    Kan knappt bärga mig tills hans nya bok (om en man som slåss mot en orkan, tydligen...) kommer. Till sommaren, preliminärt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig! Det är som om Alice i Underlandet skulle kallas Fantasy - men i brist på bättre... Saga? Magisk Realism? Jag vet inte. Jag ser liksom du fram mot nästa!

      Radera