20.12.11

Hemligheter på månen

Tänk hur det är ibland! Jag läste om romanen Darlah när den kom ut 2009 och köpte den samma år. Jag anade att jag skulle tycka om den men trots det har den blivit liggande i två år...Märkligt.

Nåväl, härom kvällen tog jag ner den ur hyllan och började läsa och sen var jag fast.

Den har givits under beteckningen ungdomsroman. Ibland funderar jag över vad som konstituerar en ungdomsroma. Är det att huvudpersonerna är unga? I så fall stämmer det. Är språket enkelt och tillrättalagt? Nej, inte alls. Är handlingen enkel och ointressant för en vuxen? Nej, inte alls.

(För min del tror jag att många vuxna går miste om väldigt många bra romaner bara för att de fått beteckningen ungdomsroman.)

Tre ungdomar, en norsk flicka, en japansk flicka och en fransk pojke, är huvudpersoner. De vinner alla ett lotteri där priset är att följa med på en resa till månen. Vad de inte vet är att de fungerar som lockbete och alibi för vissa intressenter att återuppta arbetet på månen som legat nere sedan den sista Apollofärden på 70-talet. Vad de inte heller vet är att myndigheterna hemlighållit vad man upptäckte på månen.

Välskriven, spännande, fylld med referenser till annat i genren - både litteratur, film och musik. Konspirationer, märkliga händelser, kärlek och förstås ond bråd död.
Jättehärlig! Jag tyckte att den i stämningen och stilen lite grand påminde om Michelle Pavers fantastiska skräckroman Evig natt.

B B B B B

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar