10.9.11

Ny bok - Dödas Kärlek av Björn Runeborg

Jag ska väl först erkänna att jag nog inte skulle ha läst boken om inte jag fått den för att skriva om den. Det är jag väldigt glad för eftersom det är en roman som kommer att klinga länge i mig. En förrädiskt vardaglig och enkel berättelse om några ungdomar som tar sin början den 11 september 1978 då racerföraren Ronnie Petersson omkommer i en krasch. Romanens unge gymnasist - Ronnie Petersson - får en sorts existentiell aha-upplevelse när han uttalar orden "jag är inte Ronnie Petersson" Han träffar Hedvig, vars föräldrar omkommit i en bilolycka, men som är högst påtagligt närvarande och levande hemma hos Hedvig. I romanen rör sig Hedvig och Ronnie som i en dans runt varandra, med varandra och med andra. Anledning till att jag tyckte så mycket om romanen är att den både skildrar och genomsyras av kärlek. En ödmjuk, accepterande och osjälvisk kärlek. Sen kommer jag aldrig att glömma middagarna hemma hos Hedvig.

Romanen får av mig B B B B B

BJÖRN RUNEBORG föddes i Visby 1937. Han debuterade 1962 med romanen Utflykten. Ett flertal av hans böcker har nominerats till Augustpriset. 2008 tilldelades han Sveriges Romanpris för romanen Dag, i vilken det svenska nationalhelgonet Dag Hammarskjöld blir föremål för intensiva för att inte säga extrema förälskelser. Boken kommer som pocket på Modernista i höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar