29.9.11

MiTT LIV I BÖCKER - del 5; J.R.R. Tolkien

Det är helt omöjligt att skriva om mitt liv i böcker utan att nämna Tolkien och Sagan om Ringen. Jag tror jag var 14 år då jag först kom i kontakt med böckerna. Det var två ungdomsledare som berättade om dem för mig. Jag lånade böckerna och läste, och läste och läste och läste.

Jag ville aldrig sluta. Jag ville leva kvar i ringens värld.

Så småningom köpte jag de fina pocketböckerna utgivna av AWE/Gebers. Läste och läste sönder dem. Till slut fick jag sätta gummisnoddar omkring dem för att inte bladen skulle ramla ut.

Jag vet inte hur många gånger jag läst dem - sju eller åtta.

Jag har läst dem på originalspråket också. Jag köpte pocketutgåvorna när jag var i London som 17-åring.

Jag har däremot inte läst nyöversättningen ännu. Den ligger och väntar....

Jag läste också allt annat han skrivit. Tom Bombadills äventyr, Gillis Bonde ifrån Ham till exempel.

Och så förstås hans brev till Jultomten som jag fortfarande älskar att läsa.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar