21.9.11

Mitt Liv i Böcker - del 4; Olämplig läsning

Jag tycker om att läsa böcker om andra boknördar. När jag läser hur andra boknördar beskriver sin uppväxt och introduktion till läsandet och böckernas värld hittar jag flera saker som verkar förena oss.

-Knäckt läskoden tidigt.
-Behov av eller lust till verklighetsflykt
-Ensamma i någon mening
-Fantasifulla
-Nyfikna
-All-läsare
-Slukar sig igenom det man hittar
-Kajsa Varg-läsare; dvs man tager vad man haver

Det finns säkert fler egenskaper och beteenden som förenar. Kommer ni på något kan ni ju påpeka.

Jag vet i alla fall att jag, precis som så många, dammsög mitt föräldrahem efter böcker att läsa. Och jag läste helt utan urskiljning och oavsett vad som eventuellt var passande med tanke på min ålder. Biografier, Reseskildringar, Deckare, Krigsromaner, Kärleksromaner, Skräck ja allt.
Dessutom läste jag i inte obetydlig mängd Bonniers Lexikon. Jag gillade också de där transparanta sidorna där man kunde skala av människokroppen lager efter lager.

Mina läsupplevelser från den här tiden , ungefär mellan 9 - 14 års ålder, är förstås av väldigt olika slag. Några kvarstående nostalgiska minnen är i alla fall.



Kanske aldrig mer av Leon Uris, De nakna och de döda av Norman Mailer, Min Far är Kannibal av Sten Bergman, Angelique-serien av Anne och Serge Golon, James Bond av Ian Fleming, Wilhelm Moberg, Stieg Trenter, Maria Lang, ja ni förstår.



1 kommentar:

  1. Min mamma som nu är 84 år fick en bok som hette Pyttan skriver dagbok av Gunvor Gränström... http://www.librarything.com/work/4212676

    Min mormor alltså hennes mamma tog boken ifrån henne då hon fick se att man dansade på bilden på framsidan. Klart olämplig läsning tyckte hon.

    Med den historian om boken kastade jag mig naturligtvis över den bland de första böcker jag läste:-)
    Sedan följde många Wahlströmsböcker som Lotta, Dante, Kitty och Femböckerna.

    SvaraRadera