23.9.11

Matmyter - vego eller kött?

Jag fick ett mejl häromdagen från en bloggläsare. Hon skrev:     


Hej 

jag har länge gått och sneglat på både Vegomyten och Äta Djur. Äter själv inte kött, men min sambo gör det och vi har ofta diskussioner där ingen av oss egentligen sitter inne med så mycket kunskaper som vi borde. Därför skulle jag gärna läsa båda böckerna. Men jag läser ju så långsamt! Nu när jag såg att du läst båda böckerna, undrar jag hur du jämför dem? Säger de egentligen samma sak men på olika sätt, eller är de så olika som titlarna antyder?

Det vore roligt att höra vad du tänkte efter att ha läst båda böckerna!






Jag tyckte båda böckerna var intressanta och läsvärda. Det märks tydligt på språket att Jonathan Safron Foer, som skrivit Äta Djur är skönlitterär författare. 


Äta Djur är också lite mer filosofisk och pratigt funderande än Vegomyten. Vegomyten består av mer presentation av fakta.


Skillnaden är förstås att Vegomyten är skriven för att slå hål på myten om att vegetarianism är "bättre" än köttätande, medan Jonathan Safron Foer har skrivit för att undersöka och reda ut begreppen för sig själv (och sin son)


Jag blev inte förvånad över de fakta som presenterades i Äta Djur. De var sådana jag redan kände till. Till exempel att köttindustrin är förfärlig på sina håll och att om man ska äta kött så måste man döda djuren.


Däremot var det en hel del som var nytt för mig i Vegomyten. Till exempel att det gödningsmedel som används för att odla kommer från döda djur. Jag minns inte så exakta detaljer eller siffror men ett budskap var också att även odlandet av grön föda är högt industrialiserad och inte särskilt miljövänlig.


Båda författarna är väl pålästa och presenterar sina teorier och teser väl. Jag vet inte om de egentligen är till någon större hjälp om man vill ta ställning för det en eller andra. Jag tror snarare att man kanske kan få tips att undvika baksidorna och avarterna med båda förhållningssätten.


Jag menar att om man väljer att äta kött kanske man ska fundera på vilken sorts kött man äter och hur ofta man äter. Är man vegetarian kanske man skall fundera över hur grönsaker och grödorna odlas och produceras.


För egen del har jag kommit fram till följande förhållningssätt:


Jag äter en varierad kost med både kött och fisk. Hemma äter vi närproducerat och ekologiskt kött. Företrädesvis lamm. Fläskkött ibland och kyckling ibland. Vi äter fisk ett par gånger i veckan och vegetariskt några gånger i veckan. Ena dottern är vegetarian, så vi äter mer vegetariskt nu än tidigare. 
Jag äter INTE quorn - äckligt. Jag försöker undvika färdigmat. Lusläser innehållsförteckningarna. Äter inte transfetter och  konstgjorda aromämnen. 


Bara för att något är vegetariskt betyder det inte att det innehåller bara bra saker...


Vi äter närproducerade och/eller ekologiska grönsaker. Jag försöker planera efter naturens växlingar för att kunna köpa svenskt. (Fast jag ÄLSKAR satsumas)


Ja, kort sagt. Jag försöker vara medveten och tänka efter. Hitta en balans som passar mig och min familj. 
  

1 kommentar: