12.9.11

Bokbetyg

Jag insåg att jag läst flera böcker utan att skriva om dem. Här kommer därför ett uppsamlingsinlägg.

The Weight of Silence av Heather Gudenkauf. Jag skrev om den HÄR precis när jag börjat läsa och jag tycker att spänningen höll sig hela vägen. Jag tyckte också om språket i den. Jag tycker fortfarande inte att det är en traditionell deckare utan mer en spänningsroman. Lite besviken blev jag eftersom personteckningarna inte riktigt höll hela vägen. Men, en spännande och helt okej roman. Den får B B B .

Berlinerpopplarna av Anna B Ragde. Tänk, jag tyckte inte om den alls. Jag var helt ointresserad av personerna och tyckte att persongalleriet bara var effektsökeri. Inget för mig alltså. B B

Fasanjägarna av Jussi Adler-Olsen tyckte jag väldigt bra om. En spännande och rolig intrig. Intressanta och levande personskildringar och inte minst bitvis riktigt rolig. Jag hoppas han fortsätter skriva fler utöver de fyra som nu finns och jag kommer att läsa dem alla! B B B B.

Händelser vid Kirkstone Abbey av Patrick Redmond handlar om livet på en engelsk internatskola. Man får tidigt veta att något förskräckligt inträffat och sedan nystas historien upp. Jag är väldigt svag för romaner som utspelar sig i internatskolemiljö så risken är att jag sväljer vad som helst med hull och hår. Författaren har lyckats med skildringen av pojkarna, lärarna och miljöerna. Boken är suggestiv och obehaglig. Utan att avslöja för mycket måste jag ändå få säga att det övernaturliga inslaget egentligen inte alls hade behövts.
B B B B

Peter Pans Hemlighet av Michael Katz Krefeld. En ganska trist och blodfattig historia utan trovärdiga personer och utan miljöbeskrivning. Bör ej läsas. B

Book of Lies av Mary Horlock började så bra men jag tappade faktiskt intresset efter ungefär halva boken. Den var väl egentligen helt okej, jag tror att jag kanske bara förväntade mig mer. B B B





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar