18.6.11

Zombies i skärgården


Ibland balanserar han på gränsen till
 kalkon-

 -men han överskrider den aldrig.



Tvärtom lyckas han på ett alldeles trovärdigt sätt berätta vad som händer när det fullständigt otänkbara händer, när monstren tar plats mitt ibland oss.





Han skriver i TJÄRVEN någonting om att vi är människor och vi känner därför igen monstren när de kommer i vilken skepnad de än må vara.


Precis som andra bra skräckförfattare är han en duktig människoskildrare. Han ser och berättar vad som format dem, deras tankar, rädslor, styrkor och tillkortakommanden. Han är precis som Stephen King mycket bra på att gestalta barn och barndomsminnen.


Jag gillar Tjärven - jag är glad att John Ajvide Lindqvist hittat tillbaka till sin gamla form efter, i mitt tycke snedsteget med förra romanen - Lilla Stjärna - som jag tyckte var riktigt dålig.Jag funderar ibland på vad det är som gör att bra skräck är så bra. Jag tror att det har att göra med att
 monstren och skräcken ger en möjlighet att utforska och beskriva människans livsvillkor. Hennes  utsatthet, hennes drivkraft och inte minst hennes mänsklighet. 


Ifall ni undrar kan jag tala om att Tjärven finns på riktigt. Ön med
 fyren ligger på en liten ö Roslagens skärgård, 2 nautiska mil nordnordväst SöderarmFyren byggdes år 1903.




Jag kommer aldrig att resa dit....


B B B B B 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar