31.1.11

Porträttlikt eller

Till vänster ett porträtt av Thomas Cromwell målat av Hans Holbein den yngre 1532 och till v'nster skådespelaren James Frain som Thomas Cromwell i BBCs dramatisering The Tudors. 


Jag såg aldrig serien när den gick på TV men nu har jag beställt första säsongen på DVD (rea) och ser mycket fram emot att få sjunka djupare in i den Tudorianska (!?) eran.

Jag är snart klar med Wolf Hall så jag känner mig ganska bekant med Henry, Anne Boyleyn, Cromwell, Wolsey och alla andra.

Thomas Cromwell föddes i Putney 1485 och avrättades av Henrik VIII i Towern 1540. Han var en av de viktigaste statsmännen under Henriks styre och var drivande i frågan om kungens självständighet gentemot Påven. Han hamnade i onåd när han lade sig i Henriks äktenskapsplaner med fjärde hustrun och anklagades för högförräderi och avrättades.

Thomas ska inte förväxlas med Oliver Cromwell, också han engelsk statsman men på 1600-talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar