5.1.11

Årets första läst - Room av Emma Donoghue



Emma Donoghue nominerades till Bookerpriset för romanen Room, på svenska Inlåst. Hon fick inspiration från fallet med mannen Fritzl som höll sina barn inspärrade.

Jag hade förväntat mig mera av en spänningsroman. Jag visste att läsaren får historien genom pojken Jack, men jag trodde inte att romanen helt och hållet tar form genom Jack.

Trots att den inte är någon spänningsroman så är den spännande på så sätt att man gärna vill veta mer - vad kommer att hända?
Jag  blev också väldigt förtjust i pojken Jack och hans syn på världen.

Romanen ger oss tillfälle att reflektera över vilka vi är och hur vi ser på det som finns runt omkring oss.


Den är väl värd att läsa och jag kommer att minnas den även om den inte kommer att tillhöra mina favoriter.  Den får oss att reflektera över oss själva och vår syn på vår omvärld.

Den får B B B B B 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar