18.10.10

Augustprisnominerade 2010

En spännande lista:

Skönlitteratur:
Sigrid Combüchen, ”Spill”
Magnus Florin, “Ränderna”
Johan Jönson, ”Livdikt”
Sara Stridsberg, "Darling River"
Peter Törnquist, "Kioskvridning 140 grader. En wästern"
Magnus William-Olsson, "Ingersonetterna"

Fackböcker:
Henrik Ekman, ”Vargen – den jagade jägaren”
Yvonne Hirdman, ”Den röda grevinnan”
Kristoffer Leandoer, ”Mask. Litteraturen som gömställe”
Magnus Linton, ”Cocaina”
Moa Matthis, ”Maria Eleonora, drottningen som sa nej”
Tina Thunander, Resa i Sharialand, Ett reportage om kvinnors liv i Saudiarabien

Barn och Ungdomsböcker
Anna Ehring, ”Syltmackor och oturslivet”
Maja Maria Henriksson, ”Jag finns”
Jenny Jägerfeld, ”Här ligger jag och blöder”
Eva Lindström, ”Jag tycker inte om vatten”
Sofia Nordin, ”Det händer nu”
Lena Sjöberg , ”Tänk om”

Jag måste erkänna att jag endast har läst tre av de nominerade. Spill, Ingersonetterna och Den röda grevinnan. Kanske man borde läsa de andra i kategorin Skönlitteratur men jag kan inte påstå att jag känner mig särskilt lockad. Jag hoppas på Sigrid Combüchens Spill - en damroman


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar