1.2.10

Ny läsning


Jag har läst klart Metro 2033-den sista tillflykten. Den var bra men lite knepig. Mycket rysk. Intressant om ryska vandringslegender. Ganska spännande bitvis men jag tyckte aldrig att det blev riktigt fängslande. Väl värd att läsa.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta itu med. Boktjuven står ju på tur men jag funderade på att sticka emellan med något annat.

Apropos sticka så håller jag på med Stickamera sockklubbs januarisockor fortfarande, fast jag har stickat lite annat under tiden. Ska visa upp det när det blir klart.

Jag fick ett pocketogram häromdagen. Kul idé. Gå in på hemsidan och kolla in hur man gör. Själv valde jag boken Darling Jim av Christian Mörk. Så här stod det om den:
En dag kör en ung man vid namn Jim in i den lilla irländska landsortsstaden Castletownbere på en knallröd motorcykel, och livet blir sig aldrig mera likt för de tre föräldralösa systrarna Fiona, Róisín och Aiofe. Jim trollbinder dem med sina sagor, särskilt den om prinsen som förvandlas till varg och inte kan bestämma sig för om han ska älska eller döda den kvinna som försöker rädda honom. Men samtidigt börjar systrarna ana att den skicklige sagoberättaren döljer något, att det inte är en slump att unga kvinnor gått en hemsk död till mötes där Jim dragit fram. I sin succéroman Darling Jim har Christian Mørk förenat magi och verklighet på ett sätt som förfört både läsare och kritiker. Och det är verkligen med både lätthet och pregnans som författaren ger oss sin moderna saga fylld av mörker och ljus, kärlek och grymhet, längtan och skräck. Det är andlös spänning och gripande drama, kort sagt storartad underhållning. Romanen är såld till 17 länder, däribland USA och Tyskland. "Jag älskar verkligen den här boken. För alla som gillar mörka berättelser med en gnutta magi är det här en riktig guldklimp. Verklighet bli saga och saga bli verklighet i en förförisk mix där spänningen hålls uppe ända till sista sidan. Omöjlig att lägga ifrån sig! SOLO (fem S i betyg) "Detta är en väl uttänkt, elegant formulerad berättelse om berättandets egen magi." Östgöta Correspondenten "Man vill inte lägga ifrån sig den här boken. En sträckläsare." Västerbottens Folkblad "Mørk bjuder på spännande läsning för skräckdiggare och en välkonstruerad intrig." Nerikes Allehanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar