31.12.09

TÄVLING!


Min Hyllas Litteraturtävling!


Para ihop rätt citat med rätt författare.

Om du har en blogg kopiera bilden och länka till min blogg så deltar du i utlottning av någon bra boksak!

och/eller

Skicka svar, namn och adress till mig med e-post (se profilen). Sista svarsdatum är 31 januari 2010. Om ni svarar deltar ni i utlottning av bra boksak. De som svarat rätt får äran av att se sina namn i bloggen!


Temat för JANUARI månads tävling är SNÖ. Jag tyckte det passade bra eftersom det har kommit så härligt mycket snö!

1. ...Det finnes icke något mera än snö på granens gren. Det finnes ingenting att kyssa med varma läppar,
och alla läppar bli med tiden svala.
Men du säger, mitt barn, att ditt hjärta är mäktigt,
och att leva förgäves är mindre än att dö...


2. ...Golvet var iskallt mot de nakna fotsulorna. Termometern utanför fönstret visade två minusgrader. Det hade snöat under kvällen och natten. Den skare som bildats efter förra veckans mildväder med snöblandat regn i ett par dagar hade blivit ännu fastare, han skulle kunna skida på skaren längs Torneälven upp mot Tervakoski...


3. ...Någonting kallt och mjukt föll på henne. Med ens gick det upp för henne att hon stod mitt i en skog och att det inte var dag utan natt. Det som krasade under hennes fötter var snö, och stora snöflingor singlade ner genom luften...


4. ...Brända skogar kilometervis utmed sluttningarna och snö tidigare än han hade räknat med. Inga spår på vägen, inget levande någonstans...


5. ...Ja, det var vitt. Jag fick känslan av att hela klotet var klätt med snön. Som om det hade dragit på sig den, precis som man drar på sig en tröja. Intill järnvägsspåret hade fotspåren sjunkit ner till vaderna. Träden var överdragna med ett istäcke. Som du säkert förstår var det någon som hade dött...

A -JRR Tolkien
B -Edith Södergran
C -Cormac McCarthy
D -Åsa Larsson
E- Bo Bergman
F -CS Lewis
G -Kerstin Ekman
H -Markus Zusak
I -Orhan Pamuk
J -EM Remarque





GOTT NYTT LÄSÅR!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar