15.12.09

Julklappstips till oss barnsliga



När jag körde hem idag lyssnade jag på Nya Vågen i radions P1. Där tipsade man om årets bästa barn- och ungdomsböcker.

Jag tycker fortfarande att det är roligt att läsa sådana och jag tror det var Dag Hedberg som sa att en riktigt bra barnbok tycker också vuxna om. Så sant.



Det var flera böcker i olika kategorier och för olika åldersgrupper men den som jag fastnade för var Trollkarlens Elefant av Kate Di Camillo.








Adlibris skriver: "Kate DiCamillos nya kapitelbok Trollkarlens Elefant är en förtrollande saga om att tro på det otroliga och få det omöjliga att hända. Den är vackert illustrerad av japanska konstnären Yoko Tanaka och i sann Kate DiCamillo-anda berörs viktiga teman såsom hopp, längtan, tillhörighet och empati."



Jag har läst både Sagan om Despereaux och Edward Tulanes fantastiska resa och tror att jag måste läsa den här också. Egentligen tror jag barnsliga vuxna tycker bättre om hennes böcker än barn. Bilderna är fantastiska!



Sen var det flera som vi har läst i familjen och som varit riktiga favoriter. Till exempel Till Vildingarnas land av Maurice Sendak. Superbra!



Coraline av Neil Gamain - en riktigt LÄSKIG historia
och många fler, Roald Dahl, Lewis Carroll, Tove Jansson och Ulf Nilsson till exempel.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar