7.12.09

ÄNTLIGEN BOKTRÄFF IGEN






Ni som känner mig och som har läst min gamla blogg vet vad SELMA är. Det är vår Bokklubb eller vad man vill kalla det. Vi har lite svårt att enas om något bra namn. Bokcirkel, bokklubb, bokträff, bokgäng...





Vi är i alla fall sju kvinnor som regelbundet träffas och läser böcker. Vi har hållt på i dryga fem år nu.



Vi har provat lite olika varianter men just nu gör vi så att den vi ska vara hos får bestämma vad vi ska läsa. Vi har läst klassiker, svensk skönlitteratur, utländsk skönlitteratur, nytt och gammalt allt i en salig blandning.



Till idag har vi läst Adam & Evelyn av Ingo Schulze. Jag tyckte den var rätt trevlig att läsa. Den är lättläst med korta kapitel och ett enkelt och rakt språk. Med ganska små medel lyckas Schultze ge en bild av hur det var. Det är ju inte så länge sedan muren föll - bara 20 år - ändå känns det liv han beskriver så väldigt långt borta. Jag måste bara få säga att jag inte riktigt förstod vad Adam & Eva har med det hela att göra (förutom namnen dock).





Det var roligt att få läsa den. Jag tror inte jag själv hade kommit på idén att göra det om jag inte blivit tvingad...

Så nu är det spännande att se vad vår värd har valt åt oss i julläsning.


Förutom att prata böcker (och en hel massa annat) dricker vi te, äter mackor och någon god kaka. På våren har vi säsongsavslutning. Då packar vi utflyktskorgarna och ger oss iväg. Strindbergmuseet, Hildasholm, Hälsingland runt och Stig Dagermangården bara för att nämna något.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar